looking over the shoulder

pernah tak rasa kehilangan masa lalu? seperti. inginkan masa itu kembali di genggaman tangan.nak garapkan peluang yang ada. nak rakus dengan kejayaan yang tersedia. seolah. kebolehan tu baru ditemui. banyaklah persoalan 'alangkah' ataupun 'kalaulah' yang terdetik di fikiran minda. 

pernah tak rasa nak redah semua halangan? macam. tak kisahlah lautan api atau liar rimba. gunung ganang atau lurah terdalam. buat dek je. nak tempuh segala.semangat dah berkobar dah ni. bagilah hujan paling lebat di planet ni atau kemarau paling panas di semesta ni. takkan pandang belakang dah. sebab selama ni, peluang lampau terbazir macam tu je.

pernah tak rasa nak betulkan kesilapan lalu? memang masa tak boleh diputar kembali. tapi rasa macam nak naik time machine macam dlm movie, pastu betulkan semua yang boleh di repair.tak salah kot. tapi lawan hukum tuhan la kot.

pernah tak rasa terkilan tengok orang lain berjaya? seolah dunia ni asik nak tengok diri kalah. semalam hari kau. hari ni hari kau. esok pun hari kau. hari-hari, hari kau. ntah bila hari aku ntah. bosan dah. rasa macam takdir dah tulis diri memang loser without expiry date.

pernah tak rasa diri ni tak berguna? tiap-tiap malam lepak kedai mamak. sembang kopi. pegi ronda sana lepak sini merempat nun jauh. hobi harian la kot. balik rumah lewat nyusahkan mak bapak.ntah la apsal. dah la time malam buang masa, time pagi tido selama mana. bila orang tegur dia kata, "baru ada life beb". ceh.

aku bukan nak exclude atau include sesapa pun dalam examples kat atas. hidup aku pun ada gak kena mengena dengan contoh tu. cuma. pernah tak nak ada impian dalam hidup? pernah tak nak maju ke depan se langkah? nak tak rasa manisan kejayaan? penah ke rasa? yang penting sekarang, nak ke? aku rasa kalau hidup tak nyusahkan orang pun dah cukup. tapi fikir balik, hidup sekadar 'memadai' tu tak cukup kot untuk aku. buat ape hidup taraf second hand bila tuhan dah bagi peluang untuk go to the next extent, to the next level, sedangkan diri sendiri yang taknak. orang selalu je tanya aku, "buat apa masuk tempat susah2, jauh2, sedang kan ada tempat yang senang belajar, dekat2?". lol. believe me, hidup tanpa cabaran simbol kebosanan semesta. sampai bila nak hidup dalam takuk yang sama? sampai bila nak baring dalam gelanggang kosong? daripada tengok belakang, kira hutang lama, layan sesalan lampau, lebih baik realitikan impian esok hari. aku pun manusia biasa. tak lari dari salah silap. banyak kali je mengalami proses procrastination. lol. a mistake a day keeps failure away. don't run from it. treasure it. and mungkin boleh tengok balik kot kamus hidup; apa tujuan hidup? lol. later.

15 comments:

Anonymous said...

"semalam hari kau. hari ni hari kau. esok pun hari kau. hari-hari, hari kau. ntah bila hari aku ntah. bosan dah."

hak3.
ayat ni mcm dah biase bg ku.
xmo dgaq dah ayat2 mcm ni lg =D

zuezz said...

pergh pedas.kau boleh jadi counselor aku.

rosso said...

Hidup di dunia sebaiknya dapat memberi manfaat pada orang lain.

Hadis riwayat ibnu Umar ra. “Amal yang paling dicintai Aliah adalah kebahagiaan yang engkau masukkan dalam hati seorang muslim, atau engkau mengangkat suatu kesulitannya, atau engkau membayarkan hutangnya, atau engkau mengusir laparnya. Aku berjalan bersama seorang saudara dalam memenuhi keperluan, itu lebih aku cintai daripada aku itikaf di masjid ini (masjid Nabawi) selama sebulan. Dan barang siapa yang berjalan bersama saudaranya dalam suatu keperluan sampai saudaranya mendapatkan keperluannya, niscaya Allah akan memantapkan pijakan kakinya di hari manusia terpeleset.” (HR Thabrani)

Nice entry. Finally an update. good job :)

mr turtle said...

mmg betul2 acap, great entry after a while hilang menyepi, semalam tidak mungkin kembali, esok mungkin tidak pasti didatangi, hari ini sudah pasti..gunakan setiap saat yang ada dengan sebaiknya :)

*pesanan untuk diri ini,acap dan rakan-rakan yang lain..

Wawa said...

orang selalu je tanya aku, "buat apa masuk tempat susah2, jauh2, sedang kan ada tempat yang senang belajar, dekat2?"

gile kampong..sape yg sll tanye ko ni??haha

donna said...

a mistake a day keeps failure away? woah~ n yeah..sapa yg kate buat ape blaja jauh2 tu??? blaja jauh la experience taw =)

Asyraf said...

fitra: iA takkan dengar.kalau dengar tu orang lain yang cakap kat kita kot.haha.

evanezlova: dude. i meant no harm okay? haha.aku pun pedas lagipun.

ibad: wah. i like that hadith.kenape tak penah dengar hadith ni eh sebelum ni.anyway tq n jzk

afiq:yap.untuk aku dan kalian semua.haha. =)

clementine: ade la.confidential.haha.ala.random people that i absolutely dont remember.

donna: some people.random people i guess.haha.tak igt.tapi belajar kat mana-mana pun sama je kot janji buat terbaik dgn peluang yang ada =)

Wawa said...

no..bljr dlm negara n luar ngr makes a big difference loer..dlm negara xde experience yg sgt best n pemikiran pn kampong mcm biase (ye,aku kutok diri seniri n others too) kalo bljr luar negare blh bfikir dgn care yg luar biase sket because we see things differently :) but then even aku dpt local u pn aku bersyukur sgt2..kampong pon kampong lah~ (pjg gle kot aku taip)

Anonymous said...

ape yang boleh aku katekan kt sini,
aku sgt2 setuju dengan ape yg ko tulis.
Allah dah tulis Qada dan Qadar kite sejak azali lagi, nak tak nak kite kena hadapi jgk.
ape yang kte lalui selama ni patut jdkan teladan, pengalaman n pengajaran buat hidup kite.
kite kene sentiasa berusaha n jgn sesekali berputus asa.
Allah takkan merubah hambaNya melainkan hambaNya merubah diri mereka sendiri.. =)

(eh eh, mcm dah terkeluar topik plak aku nih)
hehe

Asyraf said...

clementine: ahh betul.memang lain la kot.aku tak penah masuk local uni la.aku tak dapat experience.paling local pun taylors.and aku rasa memang jauh la beze dgn um or uia sume.taylors cam skolah harian skit doh.haha.

emon: aha.still on topic i guess.btul2.thx for the comment =)

atiqahmki said...

aku tertampar.
great post.
nice one lah.

Taufik said...

Nice topic the other day: remaja. You're js in your element when you talk abt the 'struggle'.

Aku terase jgak bile ko cakap abg ko pesan bina hubungan dgn Qur'an. That is inner tranquility, I think i'm kind of loosing it lately. But let's work on it.

Nahnu shabab zakiyun.
We are smart young ppl.

natun nattayo said...

ske post ko ni
qoute ak rs best:

"semalam hari kau. hari ni hari kau. esok pun hari kau. hari-hari, hari kau. ntah bila hari aku ntah. bosan dah."

"a mistake a day keeps failure away"

Asyraf said...

taufik: yea i think i dont have much of isi penting la that other day.kene belajar lagi la.tak bnyk ilmu susah sikit nak speak out. thx neway.

atiqah: thx ler!

natun: thx 'nadiah'! lol

daus said...

acap dh tulis bhs melayu lak

teringin nk bc post ko dlm english